Vzorkovňa
Vzorkovňa má poslúžiť ako príklad k možnému zhotoveniu bicykla. Variácii zhotovenia je pri každom modeli niekoľko, pri Surly rámoch platí, že fantázii sa medze nekladú, preto ti môžeme pomôcť zostrojiť si vlastného Frankensteina alebo aj niečo konzervatívnejšieho charakteru. Na tejto stránke nájdeš niekoľko kúskov, ktoré prešli našimi rukami.
Cieľom bolo pokladať všestranný gravel na dochádzanie do práce s možnosťou zvolenia si skratky cez hory. Vďaka užším ráfikom je možné prezuť gravel plášte za cestné. Bicykel je tak naozaj schopný jazdy v akomkoľvek teréne a to často-krát až s pozoruhodnými výsledkami. To všetko bez kompromisov na pohodlí vďaka oceľovej konštrukcií rámu.
Diely, ktoré sa dodatočne na danej zostave menili boli kľuky, pedále a sedlo. Race Face kľuky s 34 zubovým prevodníkom boli len dočasným riešením, kým sa nezamenili za 42 zubové SRAM Apex. Sedlo vykazovalo známky opotrebenia po pár jazdách a nevyhovovalo kvôli molitanovej výstuži, ktorá po daždi nasávala vlhkosť. Pedále sme zamenili za nášľapné pre efektívnejšie pedálovanie a lepší kontakt s bicyklom.
Prehadzovačka | SRAM Apex 1 |
Kľuky | Race Face Aeffect |
Stredové zloženie | SRAM GXP |
Hlavové zloženie | Cane Creek 40 |
Kazeta | SRAM PG 1130 |
Reťaz | SRAM PC 1130 |
Brzdy | SRAM Apex 1 |
Riadidlá | Salsa Cowbell |
Omotávky | PRO |
Predstavec | PRO PLT |
Sedlovka | BBB BSP-20 SkyScraper |
Sedlo | Selle San Marco Trek |
Kolesá | DT Swiss PR 1600 Spline |
Pedále | Burgtec MK4 |
Kotúče | Tektro Superlight 140mm |
Plášť predný | Specialized Sawtooth 38mm |
Plášť zadný | Specialized Sawtooth 38mm |
Zámerom bolo zostaviť gravel ktorý by exceloval v horskom teréne a na asfalte by sa nesprával príliš "lenivo". Bajk schopný zdolať stovky kilometrov denne aj s plno naloženým inventárom nehľadnúc na to o aký terén ide. Komfort bol prioritou a preto je posed na tomto konkrétnom zostavení skôr vzpriamený. To umožnuje jazdcovi zdolávať kilometre deň za dňom bez toho aby pocitoval bolesti na miestach kde to nie je treba. V teréne tento posed umožnuje agresívnejšiu pozíciu, čo výrazne zlepšuje kontrolu nad bicyklom keď ide do tuhého.
Výsledkom je všestranný gravel, ktorý prečkal všetky očakávania. V lese vie byť rýchlejší ako XC-čko a na asfalte dokáže držať tempo cestného bicykla. Ako naložený poskytuje dostatočnú stabilitu aj na šutolinových cestách či lesných chodníkoch.
Prehadzovačka | MiscroSHIFT Advent |
Kľuky | Shimano GRX RX600 |
Stredové zloženie | Shimano BB52 |
Hlavové zloženie | Cane Creek 40 |
Kazeta | MicroSHIFT Advent CS-H093 |
Reťaz | SRAM PC 951 |
Brzdy | Shimano BR-RS305 |
Riadidlá | Surly Truck Stop |
Omotávky | Salsa Gel Cork |
Predstavec | Race Face Race XC |
Sedlovka | Race Face Race XC |
Sedlo | Charge Spoon |
Kolesá | DT Swiss G1800 Spline 25 |
Pedále | Burgtec MK4 |
Kotúče | Hayes L-Series 160mm |
Plášť predný | Panaracer Gravelking SK 43mm |
Plášť zadný | Panaracer Gravelking SK 43mm |
Koho by kedy napadlo osadiť na štrkolet trailové plášte? Výrobcom určená maximálna šírka plášťov pre Midnight Special je 2.35" a presne túto šírku sme osadili na nevinne vyzerajúci cajgeľ a pretvorili ho na skutočne monštruózne dielo. Výsledkom je gravel schopný jazdy ako cross-country bicykel a navyše s baranmi. Extravagancia, ktorá nemá obdoby.
Pôvodne mienený ako bikepackingové vozidlo ale nakoniec osvedčený ako schopný všetkojazdec. Veľké objemné kolesá majú neskutočnú zotrvačnosť a schopnosť prevalcovať čokoľvek. V prípade jazdy s náložou je Karate Monkey ako tank schopný neuveriteľnej akcelerácie a aj pri hmotnosti viac ako 25kg je to extrémne stabilný a dobre ovládateľný bicykel. Osvedčil sa aj ako trail bike, i keď postráda akékoľvek odpruženie. Kombinácia ocele a bezdušových vysoko-objemových kolies dokáže absorbovať nárazy bez zbytočnej kompresie pri pedálovaní hore kopcom, vďaka čomu sa energia vynakladaná do pedálov nestráca v éteri.
Prehadzovačka | MicroShift Advent |
Kľuky | Race Face Aeffect |
Stredové zloženie | Shimano BB52 |
Hlavové zloženie | Cane Creek 40 |
Kazeta | MicroShift Advent CS-H093 |
Reťaz | SRAM PC 951 |
Brzdy | SRAM Guide R |
Riadidlá | Race Face Chester |
Gripy | ODI |
Predstavec | Race Face Turbine |
Sedlovka | Thomson Elite |
Sedlo | Fabric Scoop |
Kolesá | Náboje DT Swiss 350 na DT Swiss XM551 ráfikoch |
Pedále | Burgtec MK4 |
Kotúče | Avid Centerline 180mm |
Plášť predný | Specialized Ground Control 3" |
Plášť zadný | Specialized Ground Control 3" |
Hardtail je kategória sama o sebe. Je to taká stredná cesta medzi pevným a celoodpruženým bicyklom. Prečo ale nemať oboje? Kompletne pevný bajk vyžaduje minimum servisu, dá sa povedať, že je to vhodný bicykel na jazdenie mimo sezóny, vtedy keď je nepriaznivé počasie. Hardtail je naopak vhodnejší počas sezóny na celodenné jazdenie po trailoch.
Tak nejako som rozmýšľal aj ja, keď som skladal svoju Opicu a pasovali mi naň diely z môjho druhého bicykla. Striedal som HT s pevným a nikdy sa mi to nezunovalo. Schopnosti hardtailu s modernou geometriou sú dnes prinajlepšom prehliadané, sú to veľmi schopné bicykle a navyše sú ekonomickejšie a menej náročné na údržbu.
Kolesá o veľkosti 27.5" poskytujú stabilitu a rýchlosť a zároveň si zachovávajú hravosť a obratnosť menších kolies, na točitých trailoch je to ideálna zbraň.
Vidlica | Rock Shox Pike RC |
Prehadzovačka | MicroSHIFT Advent |
Kľuky | Race Face Aeffect |
Stredové zloženie | Shimano BB52 |
Hlavové zloženie | Cane Creek 40 |
Kazeta | MicroSHIFT Advent 11-42 |
Reťaz | SRAM PC 951 |
Brzdy | Shimano SLX 4-piest |
Riadidlá | Race Face Chester |
Predstavec | Race Face Turbine |
Sedlovka | Thomson Elite |
Sedlo | Fabric Scoop |
Kolesá | Náboje Novatec D541 a D542 na Race Face AR27 ráfikoch |
Pedále | Burgtec MK5 |
Kotúče | Shimano XT |
Plášť predný | Maxxis Assegai 2,5" |
Plášť zadný | Maxxis Minion DHR II 2,4" |